آوا موزیک بازیگران جوانی که با وقوع انقلاب، منزوی شدند (۲) - آوا موزیک

سرپی: انقلاب‌ها نقطه انقطاع هستند، مسیر هر حوزه‌ی دیگری را غیرقابل پیش‌بینی می‌کنند، تصور کنید شما بازیگری هستید که در آستانه موفقیت‌های بی‌شمار قرار دارید، اما ناگهان با وقوع یک انقلاب، تمام آن چه تصور داشتید از دست می‌رود! این مطلب درباره بازیگرانی‌ست که با وقوع انقلاب در ایران، در اوج جوانی خانه‌نشین شدند.

فروزان

فروزان از مهم‌ترین بازیگران زن سینمای پیش از انقلاب ایران بود که کارش را از ۲۷ سالگی با بازی در فیلم «ساحل انتظار» ساخته سیامک یاسمی آغاز کرد. او ستاره بی‌بدیل سینمای پیش از انقلاب بود که نامش تضمین‌گر فروش هر فیلمی بود. با حضور در تعدادی از شاخص‌ترین آثار، چون قلندر، باباشمل، دشنه و دایره مینا درخشید. او سال ۱۳۹۴ در ۷۸ سالگی در انزوا درگذشت.


فرشته جنابی

بازیگران جوانی که با وقوع انقلاب، منزوی شدند (۲)

فرشته جنابی با فیلم زن یکشبه پا به سینمای ایران گذاشت. او به خاطر زیبایی اش زود مورد توجه فیلمسازان قرار گرفت و در مدت کوتاهی در فیلم‌های زیادی ایفای نقش کرد. فرشته جنابی در فیلم «قیامت عشق» در سال ۱۳۵۲ با عزت‌الله انتظامی همبازی شد. فرشته جنابی سال ۱۳۷۷ در ۵۰ سالگی درگذشت.


روشنک صدر

روشنک صدر با فیلم اسلحه وارد دنیای هنر شد. او بازیگر فیلم‌های قادر، بیدار در شهر، و بر فراز آسمان‌ها بود و سال ۱۳۶۶ در حالی که تنها ۲۸ سال داشت، بر اثر سکته مغزی درگذشت.


فرزانه تاییدی

فرزانه تأییدی از بازیگران سرشناس و محبوب سینما و تئاتر پیش از انقلاب ۵۷ بود و اغلب او را به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «فریاد زیر آب» در کنار داریوش اقبالی به یاد می‌آورند. او که بعد از انقلاب، در استخدام رسمی اداره برنامه‌های تئاتر وزارت فرهنگ و هنر بود که در سال ۱۳۵۹ با صدور حکمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کار برکنار شد. او به مدت هفت سال و چند ماه در ایران زندگی کرد و تا سال ۱۳۶۰ کار در تئاتر‌های لاله زار را ادامه داد. بالاخره در اوایل سال ۱۳۶۵ به انگلستان رفت و تا زمان مرگ در لندن کار و زندگی کرد. او هنگام مرگ ۷۵ سال داشت.


سعید کنگرانی

سعید کنگرانی، بازیگر فیلم‌های در امتداد شب و دایی‌جان ناپلئون پس از انقلاب چندان عرصه برای فعالیت پیدا نکرد. کنگرانی در سال ۱۳۶۷ ایران را ترک کرد و به مدت ۱۶ سال در آمریکا زندگی کرد. او پس از بازگشت به ایران در فیلم سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» حسن فتحی به ایفای نقش پرداخت.


فائقه آتشین

فائقه آتیشین با نام هنری گوگوش بازیگری را با “فرشته فراری” در سال ۱۳۳۹ آغاز کرد. آتشین که در دهه ۵۰ یکی از موفق‌ترین ستاره‌های سینما و موسیقی بود در تعدادی آثار پرفروش سینمای تجاری بازی کرد. وی با حضور در فیلم‌های “نازنین” و “بیتا” نشان داد که به فعالیت در سینمای جریان متفاوت هم علاقمند است. پس از پیروزی انقلاب فعالیت سینمایی این بازیگر قطع شد. او در سال ۱۳۷۹ با خروج از ایران فعالیت در حوزه موسیقی را دوباره پی گرفت.


آرام، سپیده و لیلا

از ستارگان زن سینمای ایران بودند که پس از انقلاب از فعالیت محروم شدند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 137 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 22 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.